اقتصاد و سرمایه

اقتصاد و سرمایه

سرمایه گذاری در صنایع مختلف
اقتصاد و سرمایه

اقتصاد و سرمایه

سرمایه گذاری در صنایع مختلف

تحریک تقاضا یا نسخه نجات خودروسازان؟


خودرو سازان بدون اینکه دلیل نبود تقاضا برای تولیداتشان را بررسی کنند با دوپینگ پول پرقدرت دولت مشکل خود را مقطعی حل خواهند کرد. منابع طرح مذکور پول پر قدرت است و به همین دلیل نقدینگی را در جامعه بالا می برد و قطعا تورم زا خواهد بود.

 در هفدهمین بسته خبری اقتصاد کلان به نرخ رشد اعلامی مرکز پژوهش‌ها، مالیات بر ارزش‌افزوده و دومین بسته دولت برای خروج از رکود پرداخته شده است.

نرخ رشد اقتصادی و تناقض‌های آماری!

در هفته گذشته مرکز پژوهش های مجلس گزارشی را در رابطه با نرخ رشد اقتصادی ایران در سال ۹۳ منتشر کرد که با نرخ رشد اعلام‌شده توسط مرکز آمار تفاوت داشت.

طی گزارش مذکور نرخ رشد اقتصادی سال ۹۳ ، ۲ درصد اعلام شد و مرکز پژوهش‌ها مدعی شد نرخ رشد ۳ درصد اعلام‌شده توسط بانک مرکزی دچار بیش برآورد شده است.... 

پیش بینی رشد اقتصادی ۱۳۹۴ برمبنای عملکرد فصل اول اقتصاد در این سال و برآورد روند پیش رو، به تفکیک بخشهای اصلی اقتصادی، نشان می دهد که با فرض ادامه روند موجود از نظر تحریم های اقتصادی، رشد اقتصادی بخشهای کشاورزی، نفت، صنعت و خدمات در سال ۱۳۹۴ بهترتیب برابر با ۴٫۲ ،۲٫۸ ،۳٫۸-  و ۰٫۴- درصد خواهد بود. رشد اقتصادی سال ۱۳۹۴ نیز در حدود ۰٫۷- درصد برآورد می شود.

در قسمت دیگر گزارش مرکز پژوهش‌ها نرخ رشد سال ۹۴ منفی ۷ دهم درصد پیش‌بینی شد. و این در حالی است که مرکز آمار نرخ رشد اقتصادی شش ماه اول سال ۹۴ را ۱ درصد اعلام کرد و بعید به نظر می آید در شرایطی که نرخ رشد اقتصادی ۶ ماه اول ۱ درصد باشد ، نرخ رشد کل سال منفی۷/۰ بشود

البته این آمارهای مختلف ریشه در شاخص‌ها و فرمول‌های متفاوت دارد که عدم تجمیع شاخص‌ها معمولاً به تناقضات زیادی را در آمار دهی منجر شده است.

عیار پایین مالیات طلافروشان

در هفته گذشته گزارشی از عملکرد مالیات بر ارزش افزوده و عوارض ابرازی مؤدیان اعلام شد که طبق آن متوسط ابرازی اظهارنامه‌های مالیات ارزش‌افزوده طلافروشان ۶۹۴ هزار تومان بوده است .

همچنین در گزارش مذکور میانگین مالیات پرداختی از سوی فروشندگان طلا و جواهر در سال گذشته یک‌میلیون و ۹۶۶ هزار و ۵۰۸ تومان گزارش‌شده است .

لازم به ذکر است پناهی قائم مقام سازمان امور مالیاتی در مناظره تیرماه سال جاری کل مالیات پرداختی طلافروشان از ابتدای اجرای طرح مالیات بر ارزش‌افزوده را ۷۲ میلیارد تومان اعلام کرد و این یعنی به‌طور متوسط هر طلافروش روزی ۱٫۵ گرم طلا ابراز کرده است.

به نظر می‌رسد سیستم غیر شفاف اقتصادی در صنف طلافروشان مشهود است و نیاز به اصلاح فرآیند مالیات ستانی از این صنف است.

دلیل این امر را می توان در عدم امکان پیگیری ارزش افزوده تولیدی توسط یک طلا فروش دانست. به عبارت دیگر وقتی زنجیره ارزش افزوده قابل پیگیری نباشد در نتیجه امکان ابراز اطلاعات غلط از سمت طلافروشن فراهم خواهد شد.

تحریک تقاضا یا نسخه نجات خودروسازان؟

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت با صدور اطلاعیه مشترکی آغاز اجرای طرح خرید کالای ایرانی را اعلام کردند. در بخشی از اطلاعیه اعلام شده به وام خرید خوردو اشاره شده است. در این طرح، بانک عامل اسناد تجاری ناشی از فروش خودرو و ماشین‌آلات کشاورزی را تا سقف ۲۵۰ میلیون ریال و حداکثر تا ۸۰ درصد بهای فروش هر دستگاه در قالب عقد خرید دین با نرخ ۱۶ درصد خریداری می‌کند. منابع موردنیاز این طرح توسط بانک ‌مرکزی با نرخ سالانه ۱۴ درصد برای بانک‌های عامل تأمین می‌شود.

اما این نوع اعطای تسهیلات مخالفت‌هایی را به همراه داشته است. برای مثال:

۱٫ وام خودرو مشکل خودرو سازان را بیشتر حل می کند تا مشکل مردم؛ به عبارتی خودرو سازان بدون اینکه دلیل نبود تقاضا برای تولیداتشان را بررسی کنند با دوپینگ پول پرقدرت دولت مشکل خود را مقطعی حل خواهند کرد. پس نه قیمت خودرو کم می شود و نه کیفیت خودرو تغییر می یابد فقط نوعی یارانه به خودرو سازان تعلق خواهد گرفت.

۲٫ منابع طرح مذکور پول پر قدرت است و به همین دلیل نقدینگی را در جامعه بالا می برد و قطعا تورم زا خواهد بود. این موضوع زمانی تاسف بار تر خواهد شد که پول پر قدرت ملی خرج نیاز غیر ضروری همچون خودرو شود.این موضوع از سمت مسئولین بانک مرکزی نیز پذیرفته شده است. برای مثال اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی با بیان این که ما نیز درباره آثار تورمی این طرح نگرانیم،گفت: با توجه به سیاست‌های انبساطی، آثار تورمی در بخش‌هایی از اقتصاد مشاهده خواهد شد.

سایر اخبار مهم

استقبال بدهکاران حساب ذخیره ارزی از تخفیف‌های دولت/ ۲۵ درصد بدهی بانک واریز شد

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اشاره به آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۰ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر گفت: بسیاری از بدهکاران حساب ذخیره ارزی که این بانک عاملیت پرداخت آن را داشت، معادل ریالی ۲۵ درصد از بدهی را به‌حساب بانک واریز کرده‌اند.

یارانه نقدی ۳ میلیون نفر تا امروز حذف شد

اطلاعات به‌دست‌آمده از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان می‌دهد تا امروز یارانه نقدی ۳ میلیون نفر از افراد پُردرآمد کشور حذف‌شده و شمار حذف‌شدگان به نصف رقم ۶ میلیونی که در قانون بودجه آمده رسیده است.

بانک‌ها در ۶ماه اول امسال ۱۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختند/ سهم ۲۹.۹ درصدی صنعت

در شش‌ماهه اول امسال حجم تسهیلات پرداختی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری ۱۶۰ هزار و ۱۶ میلیارد تومان بوده که در مقایسه با ۶ ماهه سال گذشته ۱۳۸٫۳ هزار میلیارد ریال (معادل ۹٫۴ درصد) افزایش داشته است.

بودجه خانوار ایرانی در سال ۹۳/ هزینه ۲۳.۸ میلیون و درآمد ۲۴.۱ میلیون تومان

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران در سال ۹۳ متوسط درآمد اظهارشده سالانه یک خانوار شهری ۲۴۱ میلیون و ۳۱۸ هزار ریال و هزینه خالص سالانه ۲۳۴ میلیون و ۸۶۵ هزار ریال بوده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.